It.6: La serra de Castelladral (96km)

Artés - Balsareny - Súria - Castelladral - Serrateix - Viver - Navàs - Balsareny - Artés

La Serra de Castelladral es troba situada enmig de les conques del Llobregat i del Cardener. La zona ofereix unes magnífiques panoràmiques de la zona fins als pirineus. Les carreteres de la zona són poc transitades i molt tranquil·les, perfectes per fer cicloturisme gaudint de la vista.

La ruta que es proposa al llibre "Cicloturisme per Catalunya, 50 itineraris amb bicicleta de carretera" de Carles Sans i Ravellat és una volta circular que proposa iniciar a Súria. L'itinerari proposat té una distància inferior als 50km (48'7km) i un desnivell de 700+. Tot plegat una sortida amb un índex IBP de 36 i una dificultat baixa.

Mapa esquemàtic de la volta proposada.

En el nostre cas adaptem la ruta... Els companys pugen de Manresa i al ser jo d'Artés ens trobem a la zona de Santpedor i anem per la via de servei del costat de la C-16 fins a Sallent. Seguim amunt fins a Balsareny on enllacem amb la ruta que ens proposen.

Pugem cap al coll del Serrat del Pujot, a la zona conegut com les Vilaredes, sense presses i de moment encara majoritàriament sota de l'ombra que ens ofereixen els pins que poblen les dues bandes de la carretera. Baixem direcció a Súria on parem a omplir aigua ja que el dia és calorós.

Companys de ruta.

Iniciem la pujada cap a Castelladral, una pujada llarga i mantinguda d'uns 10 km que es deixa fer si un no es passa. Anem guanyant alçada més lents del que ens agradaria, per la forma física de la colleta i també per la calor, tot i que per sort, com més pugem, menys es nota.

L'aire corre... i fins i tot el trobem fresquet...bé, deixem-ho en agradable...

Un cop dalt de la serra la carretera va "planejant" tot i que fa més cap amunt que pla... Arribem a Serrateix i ens dirigim cap a Viver. Ara sí, anem més estona cap avall que amunt...tot i que tardem més a fer alguns repetxonets que van apareixent que les baixades...

Trobem una senyal de carretera tallada per obres que ignorem amb la confiança que no sigui un impediment per passar amb la bici. Trobem un pont on hi fan obres i no es pot passar. Per sort, caminant no hi ha problema per creuar-lo. Ens en alegrem tots ja que no ens venia massa de gust tornar enrere... i menys sabent que hauria estat pujada.

Arribant a Navàs

Anem baixant cap a Navàs, ja massa tard per l'època en que estem i la calor que fa. El radiador es va escalfant a mesura que ens acostem a la conca del Llobregat. L'airet deixa de ser agradable per passar a ser càlid, sec. L'aigua s'acaba i la calor augmenta.

A Navàs parem una mica per agafar aigua i remullar-nos amb la intenció de refredar el radiador. No ho aconseguim massa...

La baixada cap a Balsareny i el retorn a casa pel mateix camí de pujada no és tan agradable com al matí. El vent ens ve de cara, la calor ratlla l'insuportable i estem ja cansats... La sortideta proposada requereix d'un esforç no previst per acabar-la... Abaixar el cap, en fila i anar tirant... sense pensar res més que a cada pedalada estem una pedalada més aprop de l'arribada.

No queden masses forces per xerrar...i feina hi ha en seguir el ritme...que avui poso jo. Una mica d'èpica sempre és benvinguda...

Tocadets per la calor...

Ens separem al mateix lloc. Uns acaben d'arribar cap a Manresa i jo cap a Artés. Tots tenim la seguretat que avui ja tenim la "feina" feta...

M'adono que mentre faig els últims quilòmetres sol cap a casa estic somrient tot recopil·lant les sensacions viscudes i compartides amb els amics durant la matinal. La converses que hem anat tenint, les vistes de les que hem gaudit, els esforços que hem compartit,...la matinal que hem passat junts...

Espero que quan els companys hi pensin també s'adonin del somriure que dibuixen a la seva cara...

Al final, la nostra variant de la ruta proposada al llibre en el meu cas (sortint d'Artés) ha estat d'uns 95km i uns 1100m+. Hi hem tardat 5h comptant les parades que hem anat fent. Índex IBP de 79. Dificultat Mitjana.

Descarrega el track (Wikiloc)
Anàlisi de la ruta (IBP Índex)